Strategia rozwoju Gminy
Podstawowym dokumentem określającym długoterminowe działania oraz kierunki rozwoju wspólnoty lokalnej jest jej wieloletnia strategia rozwoju. Raportowany rok był okresem zamykającym horyzont dotychczasowej Strategii rozwoju gminy Pakość na lata 2014-2024, która została przyjęta uchwałą Rady Miejskiej nr XXX/277/2014 z dnia 25 marca 2014 r. Wyznaczała ona dwa główne cele rozwoju Gminy:
Dla realizacji celów określone zostały kierunki działań oraz wynikające z nich przedsięwzięcia rozwojowe. Kierunki zostały zgrupowane w ramach dwóch tematycznych obszarów działań:
Rozwój społeczny:
Kierunek 1 – Sprawne usługi publiczne
Kierunek 2 – Wzrost aktywności społecznej
Przestrzeń Gminy:
Kierunek 3 – Rozwój infrastruktury technicznej
Kierunek 4 – Poprawa dostępności komunikacyjnej
Kierunek 5 – Przestrzeń dla mieszkańców
Kierunek 6 – Przestrzeń dla gospodarki
Z uwagi na zakończenie okresu obowiązywania dotychczasowej Strategii z końcem 2024 roku niezbędne jest przeprowadzenie jej kompleksowej ewaluacji oraz podsumowanie efektywności realizacji poszczególnych kierunków działań i poziomu osiągnięcia celów strategicznych w toku przygotowania nowego dokumentu strategicznego.
Do najważniejszych elementów realizacji działań zawartych w dotychczasowej Strategii w 2024 roku można zaliczyć zrealizowane w raportowanym roku przedsięwzięcia inwestycyjne:
Nowe kierunki rozwoju
Istotne działania w tym względzie samorząd Gminy podjął latem ubiegłego roku, czego efektem było przystąpienie do opracowania nowej Strategii Rozwoju Gminy Pakość z horyzontem czasowym obowiązywania do 2035 roku. Jednym z zasadniczych celów nowego dokumentu ma być uspójnienie wszystkich dokumentów o charakterze planistycznym, kierunkowym i rozwojowym, w szczególności w zakresie polityki przestrzennej. Ponadto, wśród przyjętych założeń jest umożliwienie szerszego wykorzystania Strategii przez lokalnych interesariuszy, w szczególności z trzeciego sektora dla zwiększenia ich potencjału w efektywnej realizacji własnych działań statutowych oraz sięgania po środki zewnętrzne.
10 września 2024 roku Rada Miejska podjęła uchwałę nr V/41/2024 w sprawie przystąpienia do opracowania Strategii Rozwoju Gminy Pakość na lata 2026-2035 oraz określenia szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu strategii, w tym trybu konsultacji. Ze względu na stwierdzenie nieprawidłowości w zakresie określenia terminu wejścia w życie w/w uchwały oraz konieczność jej promulgacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego 24 października 2024 roku Rada Miejska w Pakości podjęła uchwałę nr VI/57/2024 uchylającą uchwałę nr V/41/2024 z 10 września 2024 r. Równolegle uchwałą nr VI/58/2024 rozpoczęto prace w sprawie przystąpienia do opracowania Strategii Rozwoju Gminy Pakość na lata 2026-2035 oraz określenia szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu strategii, w tym trybu konsultacji. W grudniu 2024 roku wyłoniony został wykonawca projektu Strategii, którym zostało Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Czarnoziem na Soli.
Polityka przestrzenna
Podstawowym dokumentem planistycznym jest Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Pakość. Obecnie obowiązujący kształt Studium wynika z uchwały nr XVII/158/2020 Rady Miejskiej z dnia 9 lipca 2020 r.
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Pakość wyznacza zarys i kierunki zagospodarowania gminy. Jest podstawowym dokumentem planistycznym o charakterze ogólnym, obejmującym obszar całej gminy. Istotą tego opracowania jest określenie polityki przestrzennej gminy i lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, w oparciu o diagnozę uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego.
Aktualnie dla gminy Pakość obowiązuje studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przyjęte w formie ujednoliconego tekstu uchwałą
nr XVII/158/2020 Rady Miejskiej w Pakości z dnia 9 lipca 2020 r.
Obowiązujące Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Pakość wyznaczyło kierunek rozwoju przestrzennego, w ramach którego procentowy udział terenów o poszczególnych funkcjach prezentuje się następująco:
• tereny o funkcji mieszkaniowej wielorodzinnej – 0,3%,
• tereny o funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej – 1,5%,
• tereny o funkcji usługowej – 1,5%,
• tereny o funkcji produkcyjnej – 0,8%,
• tereny o funkcji komunikacyjnej – 4%,
• tereny infrastruktury technicznej – 0,3%,
• tereny użytkowania rolniczego – 80%, w tym tereny zabudowy zagrodowej – 2%,
• tereny zieleni i wód – 3%,
• tereny o innej funkcji – 8,6%.
W związku z przeprowadzoną w 2023 r. reformą planowania i zagospodarowania przestrzennego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego obowiązywać będzie do czasu uchwalenia planu ogólnego gminy, jednak nie później niż do 30 czerwca 2026 r.
Oprócz Studium, które nie jest aktem prawa miejscowego, na dzień 31 grudnia 2024 r. obowiązywało 14 miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (MPZP), które swoim zasięgiem obejmowały ok. 4 % powierzchni Gminy.
Trzy pierwsze plany zostały sporządzone w trybie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o planowaniu przestrzennym, natomiast pozostałe plany miejscowe sporządzono w trybie ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Obowiązujące plany miejscowe dopuszczają realizację inwestycji z zakresu obsługi komunikacyjnej, infrastruktury technicznej, produkcji i usług oraz mieszkalnictwa. Wszystkie obowiązujące plany są aktualne pod względem prawnym.
Obszar gminy objęty miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego wynosi 331,1ha, co stanowi 3,8% powierzchni całej gminy.
W trakcie roku Rada Miejska w Pakości podjęła trzy uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia nowych MPZP:
Uchwała wskazana w pkt 1 ma na celu stworzenie warunków dla inwestycji polegających m.in. na budowie farmy fotowoltaicznej, elektrowni wiatrowej, magazynów energii oraz infrastruktury technicznej niezbędnej dla ich realizacji. Przedmiotowy plan będzie wyznaczał również strefę ochronną od projektowanych lokalizacji urządzeń wytwarzających energię z odnawialnych źródeł energii, planowanych do realizacji w sąsiedniej gminie Barcin.
Uchwała wskazana w pkt 2 ma na celu uporządkowanie przestrzeni po byłej oczyszczalni ścieków oraz fabryce lnu „Linum”. Uchwała wskazana w pkt 3 ma na celu stworzenie warunków do dalszego rozwoju prowadzonej na danym obszarze działalności gospodarczej.
Kontynuowane były także prace zmierzające do przygotowania MPZP dla Parku Kulturowego Kalwaria Pakoska.
Rejestr obowiązujących na terenie gminy Pakość miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz przystąpień do sporządzenia aktów planowania przestrzennego dostępny jest na stronie: https://pakosc.e-mapa.net/wykazplanow/
W trakcie 2024 roku wydano 137 decyzji o warunkach zabudowy dla zamierzeń inwestycyjnych realizowanych na obszarach nie objętych miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Blisko 60% z nich dotyczyło zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Ponadto, wydano 13 decyzji odmawiających ustalenia warunków zabudowy, a także wydano 7 decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Ponadto, w związku z reformą planowania przestrzennego wprowadzoną ustawą z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie 24 września 2023 r. Rada Miejska w Pakości dnia 8 marca 2024 r. podjęła Uchwałę Nr LV/506/2024 w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego gminy Pakość. Dokument ten będzie stanowił akt prawa miejscowego niezbędny do prowadzenia polityki przestrzennej gminy. Plan ogólny będzie podstawą do sporządzenia planów miejscowych oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu. Po podjęciu wskazanej powyżej uchwały wyłoniono wykonawcę na opracowanie przedmiotowego dokumentu i zbierano wnioski do planu ogólnego. Następnie przystąpiono do opracowania projektu ww. aktu planowania przestrzennego.
Ochrona środowiska
Podstawowym dokumentem w tym obszarze funkcjonowania samorządu i wyznaczenia kierunków działania mających na celu prowadzenie polityki ekologicznej, poprawę jakości powietrza i gleb, stanu wód, a także ochrony przed hałasem jest Program Ochrony Środowiska dla Gminy Pakość na lata 2021-2024 z perspektywą do roku 2028. Obecnie obowiązujący dokument został przyjęty uchwałą nr XXIX/293/2021 Rady Miejskiej z dnia 29 grudnia 2021 r.
W raportowanym roku zrealizowano szereg przedsięwzięć inwestycyjnych w obszarach podstawowej infrastruktury komunikacyjnej, wodno-kanalizacyjnej, nowoczesnej infrastruktury oświetleniowej oraz związanej z rozwojem transportu alternatywnego omówionych w innych częściach niniejszego dokumentu, a powiązanych z celami określonymi w Programie Ochrony Środowiska.
Zrealizowano działania z zakresu nowych nasadzeń drzew, a także rozwoju terenów zielonych. Gmina kontynuowała także działania z zakresu edukacji ekologicznej, skierowane do różnych grup wiekowych. Głównymi celami podejmowanych akcji był wzrost świadomości społecznej związanej z segregacją odpadów. Swoją działalność prowadził także gminny punkt konsultacyjny Programu Czyste Powietrze, którego celem jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych.
W ramach realizacji wieloletniego Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Pakość (z 2012 r.) zrealizowano w raportowanym roku następujące przedsięwzięcia:
8 marca 2024 r. Rada Miejska przyjęła uchwałą nr LV/505/2024 Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Pakość na rok 2024. Jego głównymi celami było zmniejszenie populacji bezdomnych zwierząt, poprzez ich odławianie i zapewnianie właściwej opieki, schronienia oraz poszukiwania dla nich właścicieli, a także wykonywanie niezbędnych zabiegów weterynaryjnych, mających na celu ratowanie życia i zdrowia bezdomnych zwierząt.
W raportowanym roku Gmina podpisała z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu umowę o dofinansowanie działań w ramach programu priorytetowego „Ciepłe Mieszkanie”. Z uwagi na przekazanie środków finansowych na rachunek gminy w kolejnym roku, realizacja zadań z tego tytułu została przesunięta w czasie.
Programy społeczne
Centrum Opiekuńczo-Mieszkalne w Pakości
Nowo utworzona placówka rozpoczęła działalność 1 października 2024 roku. Centrum przeznaczone jest dla osób z niepełnosprawnościami w stopniu umiarkowanym i znacznym. Składa się z części całodobowej i dziennej. Część pobytu dziennego przeznaczona jest dla 20 osób, w tym 5 do dyspozycji mieszkańców części całodobowej. Placówka zapewnia różnorodne zajęcia integracyjne, warsztatowe i terapeutyczne, pomoc psychologiczną, logopedyczną i rehabilitację.
Utworzenie i funkcjonowanie COM możliwe było dzięki pozyskaniu przez samorząd gminny środków finansowych z Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Centra opiekuńczo-mieszkalne” z Funduszu Solidarnościowego. Utworzenie COM umożliwiło rozszerzenie możliwości działań i form wsparcia, jakie podejmowane były na rzecz potrzebujących mieszkańców Gminy w ramach funkcjonującej do września 2024 roku świetlicy „Przystań”.
Dzienny Dom Senior+
Dzięki środkom własnym a także pozyskanemu dofinansowaniu z budżetu państwa
w raportowanym roku kontynuowano działania w ramach Programu Wieloletniego Senior+ na lata 2021-2025. Prowadzona w ramach Ośrodka Pomocy Społecznej placówka zapewnia szerokie wsparcie z zakresu aktywizacji społecznej, profilaktyki zdrowotnej, oferty kulturalnej, rekreacyjnej i opiekuńczej 25 seniorom – mieszkańcom Gminy Pakość.
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Pakość na lata 2022-2024
Został przyjęty uchwałą nr XXX/314/2022 Rady Miejskiej w Pakości z dnia 29 marca 2022 roku i wyznacza główne kierunki działań samorządu w zakresie profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholi i narkomanii.
Zgodnie z ustalonymi przez samorząd gminny limitami liczby punktów sprzedaży alkoholu maksymalna liczba zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych została określona na 150 (w tym 100 w sklepach oraz 50 w lokalach gastronomicznych). Łączna liczba zezwoleń ważnych w roku sprawozdawczym obejmowała 55 sklepów oraz 15 lokali gastronomicznych, a liczba punktów sprzedaży obejmowała 21 placówek handlowych i 12 lokali gastronomicznych, więc jeden punkt sprzedaży przypadało 273 mieszkańców Gminy. Na podstawie oświadczeń złożonych przez przedsiębiorców prowadzących łączna wartość sprzedaży napojów alkoholowych wyniosła w 2024 roku 10 724 427,61 złotych i była wyższa o 0,23% niż w roku poprzednim.
Gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych liczyła 10 członków, którzy spotkali się podczas 6 posiedzeń w ciągu roku. Ponadto komisja prowadziła 24 postępowania (w 2023 roku było ich 17) o zobowiązanie do podjęcia leczenia przeciwalkoholowego (6 spraw kontynuowano z 2023 roku oraz rozpoczęto 18 nowych spraw), z tego: 13 spraw przeniesiono na 2025 rok, 4 sprawy umorzono, w tym 2 z uwagi na dobrowolne podjęcie leczenia, 3 sprawy zawieszono, 3 osoby sądownie zobowiązano do leczenia ambulatoryjnego pod nadzór kuratora, 1 osoba dobrowolnie podjęła terapię odwykową. Członkowie komisji prowadzili także działania informacyjne o lokalnej ofercie pomocy dla członków rodzin z problemem alkoholowym i problemem przemocy domowej.
W ramach działań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii funkcjonuje w Gminie Punkt Konsultacyjny ds. Uzależnień w Pakości, w którym oferowana jest m.in. pomoc terapeutyczna, psychologiczna i pedagogiczna. Kontynuowana jest także działalność mobilnego Punktu Konsultacyjnego oferującego pomoc poza stałą siedzibą Punktu. Z porad specjalistów zatrudnionych w Punkcie skorzystało łącznie 108 osób. Prowadzone są także świetlice opiekuńczo-terapeutyczne w Radłowie i Kościelcu zapewniające codzienne wsparcie łącznie
50 dzieciom. Ponadto organizują one różnorodne formy zajęć, opieki i wypoczynku w okresie wakacji i ferii zimowych.
Przez cały rok realizowane były różnorodne działania z zakresu profilaktyki zdrowotnej i przeciwdziałania uzależnieniom, skierowane do różnych grup mieszkańców – dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów. Gmina włączała się w ogólnopolskie kampanie informacyjno-edukacyjne, tj. „Ciąża bez alkoholu”, „Przemoc boli”, „Zachowaj trzeźwy umysł”, „Bezpieczni w szkole i poza szkołą 2024”. Dla uczniów szkół na terenie Gminy zorganizowano cykl warsztatów profilaktycznych z zakresu uzależnień behawioralnych („Fonoholizm”), przeciwdziałania przemocy, wykluczeniu społecznemu oraz mowie nienawiści. Nauczyciele mieli możliwość udziału w szkoleniu pt. „Nastolatek w kryzysie. Depresja, niska samoocena, problemy z psychiką”.
Kujawsko-Pomorska Teleopieka
W ramach programu realizowany jest rozwój usług społecznych w środowisku,
w postaci pomocy sąsiedzkiej i wolontariatu dla mieszkańców Gminy potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, tj. takich, które ze względu na stan zdrowia lub niepełnosprawność wymagają opieki lub wsparcia w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej z podstawowych czynności dnia codziennego. Działania te pozwalają tym osobom na umożliwienie funkcjonowania we własnym gospodarstwie domowym, zmniejszając tym samym liczbę osób kierowanych do placówek opieki stacjonarnej.
Karta Dużej Rodziny
Gmina Pakość kontynuuje realizację programu w ramach dotacji celowej pochodzącej z budżetu państwa. W 2024 roku Ośrodek Pomocy Społecznej w Pakości wydał 44 Karty Dużej Rodziny.
Asystent Rodziny
W 2024 roku Ośrodek Pomocy Społecznej w Pakości realizował zadanie publiczne w ramach rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2024 r.”, którego celem była pomoc w realizacji zadań wykonywanych przez asystentów rodziny. Rolą asystentów rodziny jest pomoc potrzebującym rodzinom w ich codziennym funkcjonowaniu. Asystent wspiera rodziny z problemami, w których pojawiają się trudności z pełnieniem ról wychowawczo-opiekuńczych ze strony rodziców oraz rodziny, których dziecko przebywa w pieczy zastępczej. Służy również wsparciem dla kobiet w ciąży, w szczególności ciąży powikłanej, i ich rodzinom.
Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością
22 lutego 2024 r. Ośrodek Pomocy Społecznej w Pakości przystąpił do realizacji Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby
z niepełnosprawnością” – edycja 2024 finansowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego. Program ten miał na celu realizację przez Gminę zadania w zakresie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym osobom z niepełnosprawnościami. Łącznie 18 mieszkańców Gminy zakwalifikowano do udziału w programie.
Opieka wytchnieniowa
Projekt realizowany był przez Ośrodek Pomocy Społecznej w ramach Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Opieka wytchnieniowa” – edycja 2024 finansowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego. Dzięki realizacji programu osoby zaangażowane na co dzień w sprawowanie opieki nad osobą z niepełnosprawnością dysponowały czasem, który mogły przeznaczyć na odpoczynek i regenerację, jak również na załatwienie niezbędnych spraw życiowych. Usługi opieki wytchnieniowej służyły również okresowemu zabezpieczeniu potrzeb osoby z niepełnosprawnością w sytuacji, gdy członkowie rodzin lub opiekunowie z różnych powodów nie mogli wykonywać swoich obowiązków. Łącznie z opieki wytchnieniowej skorzystało 9 mieszkańców.
Gmina Pakość
Zadzwoń do nas
Napisz do nas