88-170 Pakość

ul. Rynek 4

Napisz do nas

um@pakosc.pl

Zadzwoń do nas

+48 52 566 50 24

 

 

Analiza finansowo-budżetowa

 

 

28 grudnia 2023 r. Rada Miejska w Pakości przyjęła budżet na rok 2024. Zgodnie z pierwotnym brzmieniem uchwały planu finansowego dochody budżetu zostały określone w wysokości 68 693 418,54 zł, wydatki 72 639 457,55 zł, a deficyt 3 946 039,01 zł.

 

Pierwotny budżet był w trakcie roku dziesięciokrotnie znowelizowany kolejnymi uchwałami. Stosowne zarządzenia wydał także Burmistrz. Ostatecznie realizacja budżetu zamknęła się kwotą dochodów 70 410 416,92 zł (wzrost o 2,5% w odniesieniu do pierwotnego planu) i wydatków w kwocie 70 137 284,43 zł (zmniejszenie o 3,44%). Istotnym było – po raz pierwszy od trzech lat - uniknięcie deficytu i osiągnięcie nadwyżki budżetowej w wysokości 273 132,49 zł.

 

Gmina osiągnęła także istotną nadwyżkę operacyjną w wysokości 2 250 293,42 zł, co pozwala planować przedsięwzięcia rozwojowe i inwestycyjne w przyszłości, także z wykorzystaniem środków zewnętrznych.

 

 

Budżet Gminy w raportowanym roku był zdecydowanie najwyższym, jaki miał do dyspozycji samorząd na przestrzeni ostatnich lat. Należy jednak zwrócić uwagę, iż częściowo wzrost dochodów oparty był o istotne zwiększenie udziału Gminy w podatkach dochodowych stanowiących dochód państwa, jednak stosowne zmiany regulacji w tym zakresie i przekazanie samorządom lokalnym dodatkowych funduszy zrealizowane zostało przez rząd dopiero w ostatnich tygodniach roku. Pozwoliło to na uregulowanie wszystkich zobowiązań i osiągnięcie niezwykle pozytywnego efektu księgowego, jednak z uwagi na termin otrzymania funduszy nie było możliwości bardziej efektywnego zaplanowania przedsięwzięć o charakterze rozwojowym i inwestycyjnym w skali całego roku.

 

 

 

 

Rok

2022

2023

2024

Dochody ogółem

60 941 424,71

59 787 032,02

70 410 416,92

Dochody bieżące

55 021 336,41

48 141 673,01

56 666 534,66

Wybrane dochody

Rok

2022

2023

2024

Podatki i opłaty lokalne

13 009 451,94

14 319 716,32

16 901 275,90

Udział w podatkach centralnych, w tym:

11 022 191,36

8 373 496,00

13 277 301,00

-udział w podatkach dochodowych od osób fizycznych

10 623 675,57

7 825 086,00

12 667 010,00

-udział w podatkach dochodowych od osób prawnych

 

398 515,79

 

548 410,00

610 291,00

Dotacje celowe

19 615 970,41

8 823 234,90

10 724 730,01

Subwencja ogólna

8 125 163,00

11 828 136,80

12 267 194,00

Dochody majątkowe
i inne pozyskane

5 920 088,30

11 645 359,01

13 743 882,26

W tym środki na inwestycje

5 377 830,83

11 402 933,71

13 487 053,18

           

 

Analiza poziomu dochodów przykuwa uwagę w dwóch zasadniczych elementach – istotnego wzrostu dochodów własnych z tytułu podatków i opłat lokalnych (o blisko 30%, co stanowi wartość poniżej wskaźnika skumulowanej inflacji w tym samym okresie, która wyniosła 36,84%), a także najwyższego w ostatnich latach poziomu dochodów pozyskanych na zadania inwestycyjne (ponad 150% w stosunku do roku 2022). Bez wątpienia niezwykle wysoki wzrost wysokości opłat i podatków lokalnych stanowić musi istotny czynnik społeczny, prowadzący do niezadowolenia ze strony mieszkańców, jednak z perspektywy władz samorządowych był on działaniem racjonalnym i odpowiedzialnym, pozwalającym na urealnienie ponoszonych przez budżet rzeczywistych kosztów usług komunalnych, jak
i pozwolił na efektywną realizację rocznego planu finansowego.

 

W zakresie dochodów majątkowych przeznaczonych na inwestycje dominują środki pochodzące z celowych programów rządowych przy marginalnym udziale funduszy europejskich. Wynika to z jednej strony z dostępności instrumentów wewnętrznych, a z drugiej z opóźnienia w dystrybucji programów pochodzących ze środków UE. Przy czym należy zauważyć nie tylko wysoką efektywność administracji samorządowej w pozyskiwaniu funduszy, ale także szeroki wachlarz zadań, na które zostało pozyskane finansowanie i dofinansowanie – od zadań stricte infrastrukturalnych, przez projekty z zakresu rewitalizacji, rozwoju bazy sportowo-rekreacyjnej, po działania na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i inwestycje w rozwiązania z obszaru cyberbezpieczeństwa.

 

Stosunkowo niski jest poziom uzyskanych dochodów majątkowych z tytułu sprzedaży majątku – zaledwie 1,80% - co może wskazywać na ostrożność władz Gminy
w podejmowaniu istotnych działań w tym obszarze, ale zarazem pokazuje istotne możliwości w gospodarowaniu mieniem w przyszłości, np. w różnorodnych formach realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych.

 

 

Rok

2022

2023

 

2024

 

Wydatki ogółem

62 640 219,18

64 252 264,74

70 137 284,43

Wydatki bieżące

50 545 544,54

46 680 350,98

54 416 241,24

Wybrane wydatki

Rok

2022

2023

2024

Oświata i wychowane

14 751 269,12

17 002 458,41

21 420 516,11

Pomoc społeczna
i rodzina

14 537 469,51

10 447 352,52

13 495 539,91

Gospodarka komunalna
i ochrona środowiska

11 073 065,06

14 450 942,26

10 148 901,52

Wydatki majątkowe

12 094 674,64

17 571 913,76

15 721 043,19

         

 

Realizacja wydatków budżetu Gminy w raportowanym roku została – po raz pierwszy od trzech lat – skorelowana z poziomem uzyskanych dochodów. Bez wątpienia jednak należy zwrócić uwagę na utrzymanie niezwykle wysokiego (na tle porównywalnych gmin miejsko-wiejskich) poziomu udziału wydatków majątkowych, który wyniósł 22,41% budżetu! Zarazem Gmina znalazła się w sytuacji, w której bezwzględnie dominującą pozycją budżetową oraz głównym kierunkiem dystrybucji środków finansowych stała się szeroko rozumiana oświata. Jeszcze w 2022 roku udział wydatków ponoszonych na oświatę i wychowanie wynosił 29% ogółu wydatków bieżących. Natomiast już dwa lata później wzrósł do blisko 40%. Biorąc pod uwagę wysokość środków przeznaczonych na te cele, był to wzrost o 45,12% w ciągu dwóch lat! Oczywiście złożyło się na tę wartość wiele czynników, w tym istotny wzrost poziomu wynagrodzeń pracowników placówek oświatowych, jednak z perspektywy budżetu skutek jest jednoznacznie negatywny, kiedy środki otrzymane z budżetu państwa w coraz mniejszym stopniu pokrywają realne koszty utrzymania tej sfery życia Gminy.

 

Tym bardziej należy podkreślić tak wysoki poziom wydatków majątkowych, które przekroczyły w raportowanym roku 15,7 mln złotych.

 

 

Zadłużenie Gminy

Rok

2022

2023

2024

Wartość

14 494 104,11

13 558 617,67

13 068 130,99

Koszt obsługi

768 819,23

1 121 896,10

915 565,45

 

 

Stan zadłużenia Gminy Pakość na dzień 31 grudnia 2024r. wynosił 13 068 130,99 zł i stanowił 18,56% wykonanych dochodów ogółem. Mając na względzie sukcesywną spłatę zobowiązań ciążących na Gminie, a także efektywne sięganie po środki zewnętrzne na realizację przedsięwzięć inwestycyjnych długoterminowa perspektywa finansowa wydaje się bezpieczna. Należy jednak zwrócić uwagę na rosnące wydatki bieżące, w szczególności w obszarze oświaty i wychowania, a także pozostałe zagrożenia dla stanu finansów Gminy (związane z lokalną sytuacją na rynku pracy oraz potencjalnymi zagrożeniami wynikającymi z szeroko rozumianej problematyki składowiska odpadów w Giebni), by w możliwie krótkiej perspektywie istotnie zmniejszyć poziom zadłużenia, a co najmniej zalecana jest realizacja zaciągniętych zobowiązań bez wykorzystywania instrumentów dłużnych w najbliższej przyszłości.

 

Gmina Pakość

Zadzwoń do nas

+ 48 52 566 50 24

Napisz do nas

um@pakosc.pl

Zobacz więcej 

 

OKiT

 

PUG

 

OPS

 

OSP