28 grudnia 2023 r. Rada Miejska w Pakości przyjęła budżet na rok 2024. Zgodnie z pierwotnym brzmieniem uchwały planu finansowego dochody budżetu zostały określone w wysokości 68 693 418,54 zł, wydatki 72 639 457,55 zł, a deficyt 3 946 039,01 zł.
Pierwotny budżet był w trakcie roku dziesięciokrotnie znowelizowany kolejnymi uchwałami. Stosowne zarządzenia wydał także Burmistrz. Ostatecznie realizacja budżetu zamknęła się kwotą dochodów 70 410 416,92 zł (wzrost o 2,5% w odniesieniu do pierwotnego planu) i wydatków w kwocie 70 137 284,43 zł (zmniejszenie o 3,44%). Istotnym było – po raz pierwszy od trzech lat - uniknięcie deficytu i osiągnięcie nadwyżki budżetowej w wysokości 273 132,49 zł.
Gmina osiągnęła także istotną nadwyżkę operacyjną w wysokości 2 250 293,42 zł, co pozwala planować przedsięwzięcia rozwojowe i inwestycyjne w przyszłości, także z wykorzystaniem środków zewnętrznych.
Budżet Gminy w raportowanym roku był zdecydowanie najwyższym, jaki miał do dyspozycji samorząd na przestrzeni ostatnich lat. Należy jednak zwrócić uwagę, iż częściowo wzrost dochodów oparty był o istotne zwiększenie udziału Gminy w podatkach dochodowych stanowiących dochód państwa, jednak stosowne zmiany regulacji w tym zakresie i przekazanie samorządom lokalnym dodatkowych funduszy zrealizowane zostało przez rząd dopiero w ostatnich tygodniach roku. Pozwoliło to na uregulowanie wszystkich zobowiązań i osiągnięcie niezwykle pozytywnego efektu księgowego, jednak z uwagi na termin otrzymania funduszy nie było możliwości bardziej efektywnego zaplanowania przedsięwzięć o charakterze rozwojowym i inwestycyjnym w skali całego roku.
| Rok |
2022 |
2023 |
2024 |
||
| Dochody ogółem |
60 941 424,71 |
59 787 032,02 |
70 410 416,92 |
||
| Dochody bieżące |
55 021 336,41 |
48 141 673,01 |
56 666 534,66 |
||
| Wybrane dochody |
|||||
| Rok |
2022 |
2023 |
2024 |
||
| Podatki i opłaty lokalne |
13 009 451,94 |
14 319 716,32 |
16 901 275,90 |
||
| Udział w podatkach centralnych, w tym: |
11 022 191,36 |
8 373 496,00 |
13 277 301,00 |
||
| -udział w podatkach dochodowych od osób fizycznych |
10 623 675,57 |
7 825 086,00 |
12 667 010,00 |
||
| -udział w podatkach dochodowych od osób prawnych |
398 515,79
|
548 410,00 |
610 291,00 |
||
| Dotacje celowe |
19 615 970,41 |
8 823 234,90 |
10 724 730,01 |
||
| Subwencja ogólna |
8 125 163,00 |
11 828 136,80 |
12 267 194,00 |
||
| Dochody majątkowe |
5 920 088,30 |
11 645 359,01 |
13 743 882,26 |
||
| W tym środki na inwestycje |
5 377 830,83 |
11 402 933,71 |
13 487 053,18 |
||
Analiza poziomu dochodów przykuwa uwagę w dwóch zasadniczych elementach – istotnego wzrostu dochodów własnych z tytułu podatków i opłat lokalnych (o blisko 30%, co stanowi wartość poniżej wskaźnika skumulowanej inflacji w tym samym okresie, która wyniosła 36,84%), a także najwyższego w ostatnich latach poziomu dochodów pozyskanych na zadania inwestycyjne (ponad 150% w stosunku do roku 2022). Bez wątpienia niezwykle wysoki wzrost wysokości opłat i podatków lokalnych stanowić musi istotny czynnik społeczny, prowadzący do niezadowolenia ze strony mieszkańców, jednak z perspektywy władz samorządowych był on działaniem racjonalnym i odpowiedzialnym, pozwalającym na urealnienie ponoszonych przez budżet rzeczywistych kosztów usług komunalnych, jak
i pozwolił na efektywną realizację rocznego planu finansowego.
W zakresie dochodów majątkowych przeznaczonych na inwestycje dominują środki pochodzące z celowych programów rządowych przy marginalnym udziale funduszy europejskich. Wynika to z jednej strony z dostępności instrumentów wewnętrznych, a z drugiej z opóźnienia w dystrybucji programów pochodzących ze środków UE. Przy czym należy zauważyć nie tylko wysoką efektywność administracji samorządowej w pozyskiwaniu funduszy, ale także szeroki wachlarz zadań, na które zostało pozyskane finansowanie i dofinansowanie – od zadań stricte infrastrukturalnych, przez projekty z zakresu rewitalizacji, rozwoju bazy sportowo-rekreacyjnej, po działania na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i inwestycje w rozwiązania z obszaru cyberbezpieczeństwa.
Stosunkowo niski jest poziom uzyskanych dochodów majątkowych z tytułu sprzedaży majątku – zaledwie 1,80% - co może wskazywać na ostrożność władz Gminy
w podejmowaniu istotnych działań w tym obszarze, ale zarazem pokazuje istotne możliwości w gospodarowaniu mieniem w przyszłości, np. w różnorodnych formach realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych.
| Rok |
2022 |
2023 |
2024
|
|
| Wydatki ogółem |
62 640 219,18 |
64 252 264,74 |
70 137 284,43 |
|
| Wydatki bieżące |
50 545 544,54 |
46 680 350,98 |
54 416 241,24 |
|
| Wybrane wydatki |
||||
| Rok |
2022 |
2023 |
2024 |
|
| Oświata i wychowane |
14 751 269,12 |
17 002 458,41 |
21 420 516,11 |
|
| Pomoc społeczna |
14 537 469,51 |
10 447 352,52 |
13 495 539,91 |
|
| Gospodarka komunalna |
11 073 065,06 |
14 450 942,26 |
10 148 901,52 |
|
| Wydatki majątkowe |
12 094 674,64 |
17 571 913,76 |
15 721 043,19 |
|
Realizacja wydatków budżetu Gminy w raportowanym roku została – po raz pierwszy od trzech lat – skorelowana z poziomem uzyskanych dochodów. Bez wątpienia jednak należy zwrócić uwagę na utrzymanie niezwykle wysokiego (na tle porównywalnych gmin miejsko-wiejskich) poziomu udziału wydatków majątkowych, który wyniósł 22,41% budżetu! Zarazem Gmina znalazła się w sytuacji, w której bezwzględnie dominującą pozycją budżetową oraz głównym kierunkiem dystrybucji środków finansowych stała się szeroko rozumiana oświata. Jeszcze w 2022 roku udział wydatków ponoszonych na oświatę i wychowanie wynosił 29% ogółu wydatków bieżących. Natomiast już dwa lata później wzrósł do blisko 40%. Biorąc pod uwagę wysokość środków przeznaczonych na te cele, był to wzrost o 45,12% w ciągu dwóch lat! Oczywiście złożyło się na tę wartość wiele czynników, w tym istotny wzrost poziomu wynagrodzeń pracowników placówek oświatowych, jednak z perspektywy budżetu skutek jest jednoznacznie negatywny, kiedy środki otrzymane z budżetu państwa w coraz mniejszym stopniu pokrywają realne koszty utrzymania tej sfery życia Gminy.
Tym bardziej należy podkreślić tak wysoki poziom wydatków majątkowych, które przekroczyły w raportowanym roku 15,7 mln złotych.
| Zadłużenie Gminy |
|||
| Rok |
2022 |
2023 |
2024 |
| Wartość |
14 494 104,11 |
13 558 617,67 |
13 068 130,99 |
| Koszt obsługi |
768 819,23 |
1 121 896,10 |
915 565,45 |
Stan zadłużenia Gminy Pakość na dzień 31 grudnia 2024r. wynosił 13 068 130,99 zł i stanowił 18,56% wykonanych dochodów ogółem. Mając na względzie sukcesywną spłatę zobowiązań ciążących na Gminie, a także efektywne sięganie po środki zewnętrzne na realizację przedsięwzięć inwestycyjnych długoterminowa perspektywa finansowa wydaje się bezpieczna. Należy jednak zwrócić uwagę na rosnące wydatki bieżące, w szczególności w obszarze oświaty i wychowania, a także pozostałe zagrożenia dla stanu finansów Gminy (związane z lokalną sytuacją na rynku pracy oraz potencjalnymi zagrożeniami wynikającymi z szeroko rozumianej problematyki składowiska odpadów w Giebni), by w możliwie krótkiej perspektywie istotnie zmniejszyć poziom zadłużenia, a co najmniej zalecana jest realizacja zaciągniętych zobowiązań bez wykorzystywania instrumentów dłużnych w najbliższej przyszłości.
Gmina Pakość
Zadzwoń do nas
Napisz do nas